New York

Vi vaknade upp på 42:a våningen på time square, en aning jet-laged gick vi sedan ut på stan för att se storstädernas storstad. Den var stor och större.

Miljoner människor i rörelse. Taxibilar överallt som turas om vem som kan tuta mest, åka snabbast. Turister blandas med New York bor. Kostymer med träningskläder.

En kväll avslutade vi på taket av staden. Det häftiga med allt detta ljus är väl endå at varje ljus i varje lägenhet, taxi eller kontor har en egen historia. Miljoner ljus och miljoner historier.

En resas sista dagar.

Sista dagarna i Frankrike var kalla, varma, vissa fuktiga och andra regniga. Ostabilt väder och likaså vågorna. Vi åkte till Henday två dagar där vågorna låg skyddade av udden. 10m/s offshore är kanske inte optimalt men att få surfa sista dagen så kändes det endå värt. Nu är det fyra dagar sen lyfter planet till New York och vidare in i USA med familjen för tävling i Kona One Worlds.

Guéthary

En dag då vågorna nådde 10ft och krafterna i vattnet var för starka för oss. Vi tittade på surfers map och letade efter platser där bryten inehöll betckningen XL. Guéthary har ett sånt surfspot och när man inte kan surfa kan man i alla fall se på. Vi tog en sväng till Anglet för att titta in det surfspotet innan vi tog bussen till Parlamentia-Guéthery.
För två år sen var jag här och åt på Hetroclito med surfakademien. Rekomenderar! Tanken var även denna gång att jag skulle ta med Wiliam och käka där men det var fullt. Inte så konstigt när vågorna bryter, det är fredag och det är precis vindstilla.
Vi hamnade istället på restaurngen nedanför innan vi tänkte ta tåget hem. Men tåget kom aldrig och vi fick istället sitta på en stenmur och äta take-away-pizza innan vi tog taxin hem.

Dag efter dag.

Sandiga skor, sandig cyklel, sandiga förtter och snadig bräda. Vi spenderar de flesta timmarna i närheterna av sanden. Vågorna bryter över sandbankarna i vattnet, våra väskor ligger och väntar på oss på stranden medan vi tumlar runt i massan av vatten och sand i rörelse.

En eftermiddag hängde vi vid klipprona. William och Adam gjorde volter med mig, Amanda, grabbarna och Biarritz turister som publik.

Hur as snygg är inte min billabong Long-Jonh? Perfekt för dessa dagar i biarritz när solen är framme men vattnet inte är allt för varmt.

Vi fick besök av hela BeachCenter Varamobaden och efter en hel dags surf var inte William och Johan nöjda. Så vi gick till La Plage för kvällssurf i snabbt brytande vågor. Himla kul att vara ett gäng på 15 stycken. Kunna skrika mellan hotellfönstren och dela gängets framgångar på surfbrädorna.

Dagen efter att BC-crew åkt hem. Vi tyckte mest det var tråkigt att blivit lämnade kvar men kom snabbt på att vi faktiskt inte behöver vara ledsna utan framför oss hade vi 9 dagar av surf. Jag dingade williams bräda och därav fick han en ny...

I förrgår fick mina halsmandlar spelet igen. Det fick därför bli ett par uteblivna surfsessions för min del. Idag vaknade jag och mådde en aning bättre. Vågorna såg allt för inbjudande ut för att sitta och se på. Förlåt Mamma och pappa jag vet att jag skulle stanna borta från vattnet men ibland går det bara inte. Ett par timmar på vattnet innan lunch och ett par timmar efter fick vara nog för dagen.
Istället kämpade William på i resans största vågor samtidigt som solen gick ner.