Part 2 - Sydney

Sydney.
Sydney är en otroligt fin stad men närheten till vatten nästan överallt. Istället för buss kan man ta färjan, det är skönt att andas in havsluft istället för avgaser. Det finns många fina platser i och runtom Sydney.

Operahuset & Habour Bridge.
Från circular quay ser du både operahuset och bron. Hoppa av bussen eller tunnalbanan och promenera omkring runt operahuset eller rentav över bron. Även botanic garden ligger precis bredvid operahuset.

Bondi Beach
Kanske den mest kända av alla stränder runtomkring Sydney. Det är en stor strand och egentligen inget som gör den till något extra. Men det är enkelt att ta sig från stan till Bondi. Jag fick tyvärr för mycket turist känsla när jag var där. Stranden har dock hajnät vilket är bra för den som är rädd för hajar.

Darling Harbour
Det är så otroligt fint vid darling harbour. Med restauranger längsmed vattnet och utsikten över sydneys skyskrapor kan man sitta hela kvällen och titta på folk.

Sydney Zoo
Om man bara planerat att befinna sig runtom Sydney och inte resa kusten tycker jag att Sydney zoo kan vara ett ställe att besöka. Fin utsikt över Syndey och de har väl det mest kända djuren. Men om man planerat att ta ett stopp i Noosa, gå då på Australia Zoo istället!

Manly
Det jag kallade mitt hem i Australien, spenderade ungefär två månader där. Hittade sköna Linköpingsbor som fick ensamhetsskänsla att försvinna. Fixade lägenhet som jag delade men en skön aussie och en Kiwi. Blake och Jennie visade mig Palm beach och hjälpte mig med surfen. En skön strandstad full med surfare men inte alls lika mycket turister och svenskar som det var på Bondi Beach. Med småstränder runtom hela staden och bara 15-45 minuter till North beaches såsom Palm Beach. Lilla Shelly beach som låg vindskyddad med utsikt över hela Manly och med gasolgrillar fria att använda för allmänheten. Där spenderade vi många kvällar med plåtburkskubb och bbq. North Head som har grymt coola klippväggar. Sen ska vi ju inte glömma bort surfen på main beach. I Manly Wharf finns fina restaungranger blandat med snabbmatsställen och solnedgången är något helt otrolig. För att ta sig till stan var det bara hoppa på färjan 30 min så förtöjde man i Circular quay och huuuuur mycket bättre är inte det än buss och t-bana? Bästa bästa Manly.

Docksides

Det var på tiden att dessa blev en del av min skoasamling. Tidlösa dockides från sebago. Vi kommer springa runt med varandra hela våren och sommaren sommaren tack vare att de passar till iprincip allt.

Uppsala svenska Cupen 2

Justin var hur bra som helst,synd att målet att bli hans kompis är helt ouppnåeligt. Idag hoppade jag därimot in i en bil med två redan befintliga gamla vänner och styrde mot Uppala. Sist vi var på trampolintävling ihop var vi iförda dräkter och serierna var intränade. Idag fick vi istllet sitta på läktaren, men det blev inte alls så jobbigt mentalt som jag förberett mig på. Istället för längtan tillbaka insåg man vad vi lämnade kvar. Bättre att ha allt det fina i sina minnen. Men det var soligt och jag älskar att umgås med de där två sjuka tjejerna.

Justin.

Det är när man går tillbaka i arkivet och hittar bilder som man förstår hur fort tiden går. Zvante var ju världens sötaste valp. Klockan 13.00 sätter jag mig i en bil med lillasyster och hennes två kompisar för att åka upp till stockholm och se Justin Bieber, man kan ju inte direkt säga att han är dålig på det han gör. Att hans fans är helt sjuka i huvudet är en annan. Men det ska bli kul och imorgon springer vi en snabbis på stan.

Sommarparadis.

Det Svenska paradiset. Nu är det inte många dagar kvar tills det är kristihimmelsfärd och familjen tänkt att åka till sommarstugan, underbart. Men idag börjar jag inte jobba förrän klockan 16.00 och innan dess ska jag ha hunnit med en del. Nu ska jag dra mig upp ur sängen efter två timmars inredning och inspirationsletande.

Borensberg.

Våren yttrade sig lite igår, jag gick brevid hedda under hennes ridlektion och kände solen värma min rygg. Att jag inte spenderade så många timmar ute igår eftersom jag tittade på lillasysters gymnastiktävling tånkte jag väga upp med en heldag ute idag. Först ut på dagens agenda: byta och rensa ut garderoben.

Work.

Veckan bara försvann i all hast. Nya jobbet går bra, klockan har ringt vid 05.30 fyra dagar och det känns såhär på fredagen. Vi har varit barnvakt och haft skummkrig med kusinerna. Somnade sedan med Elton i min säng och det var hur mysigt som helst. Ikväll hänger jag med mina systrar för att sedan somna och vakna lagom för att följa med Hedda och rida.

Sunday.

Har ändå saknat lllsis som foto-objekt under dessa månader. Eftersom vi inte hann med mitt projekt som jag har i huvudet kommer det en anna dag. Hoppas och tror att det kommer sluta grymt men det får vi som sagt se i veckan. Imorgon börjar det nya livet med ett jobb och jag måste lämna motala redan 06.00. Men det ska bli kul att lära sig något nytt.

Part 1

Sådär, nu kände jag att det var dags att sammafatta lite vad jag lärt mig om Australien och tips för dig som ska åka dit i framtiden eller rentav redan är där och har funderingar över något. Jag börjar att skriva om allt det praktiska och kör sedan en del med saker att göra samt olika städer, om jag misssat något är det bara fråga på.

Flyg
Jag flög ner till australien på ca 27 timmar vilket är en bra och relativt snabb tur. Eftersom jag bor nära Linköping tog jag möjligheten att flyga därifrån. Genom att klicka sig in på klm.se bokade jag min resa. Jag valde att boka tur&retur resa för att vara säker på att pengarna inte skulle ta slut och därmed inte ha råd att åka hem. Jag mötte dock många som inte hade hemresa och bokade den några veckor innan hemfärd. Skillnaden blev nog inte speciellt stor i pris men jag fick nog bättre standard och slapp flyga med AirChina.

Tåg, buss, Färja
När man landar i Sydney är det enkelt att ta sig in och runtom i Sydney med hjälp av tunnelbanan precis under flygplatsen. Om man ska stanna i Sydney en vecka och har tänkt att se sig omkring rekomenderar jag att köpa ett veckokort, det kostar 37? AUD vilket motsvarar ungefär 260kr. Då får man åka hur mycket buss, färja och tunnelbana man vill under en hel vecka. För att resa runt i hela Australien använde jag mig av ett såkallat greyhound-pass. Det lät mig resa i en riktning längs hela kusten i tre månader, det var bara att gå in på greyhund-australias hemsida och boka in när och vart du ville ta nästa buss. Det var smidigt och standarden på bussar är bra, ha dock översikt med att de som i mitt fall blev inställda x-antal gånger pga. regn.

Boende
Lägenhet
Man hittar enklast lägenhet genom att gå in på vårt kära gumtree.com.au där hittar du allt från jobb till sängar och lägenheter. Hyran för ett eget rum ligger mellan 170aud/vecka (oftast väldigt dålig standard eller delat rum) och uppå, jag fick betala 300 aud/vecka över jul och nyår då i princip allt boende i hela Sydney är slut. Ett annat sätt att fixa boende på i Sydney är att gå med i gruppen "Svenskar i Sydney". Där hjälper svenskar varandra med olika frågor och många annonserar ut när det finns ett rum eller lägenhet ledig.

Hostel.
Hostellivet är både underbart och mindre underbart. Det är likt ett vandrarhem och du bor med allt ifrån 4-16 personer i ett och samma rum vilket ofta resulterade i att rummet var fullt med kläder. Det är delat kök, dusch, toa och tv-rum. Standarden på de olika hostelen skilljer sig något enormt. Vissa hostel är rena och liknar mer hotell medan andra helt enkelt är otroligt äckliga och smutsiga. Det finns flera hostelkedjor och olika inriktningar. Nomads- festhostel skulle jag vilja säga, men även det beror på vilken stad du är i. YHA- har ofta lite bättre standard och lite lugnare, men som sagt även det kan skilla sig rätt rejält. På hostel träffar du människor från hela världen. De flesta är precis som du/ni ute på resande fot och är öppna för nya bekantskaper.

Mat
Den eviga frågan varje dag är mad man kan stoppa i magen till ett rimligt pris. Australien är otroligt dyrt. Men de två mataffärerna man oftast handlar i är Cooles eller Woolworths. Titta vad dagens dealer är och fixa ihop något utav det. Om man bara är i australien ett par veckor finns det månag restauranger med det är sällan du hittar en vanlig lunch under 15 aud. Om du bor i lägenhet är det enklare att fixa billig mat medan det blir svårare ju mer man reser runt.

Jobb
Det är många som åker ner till australien för att jobba. Det är bra betalt men då ska man också tänka på hur dyrt allt runtomkring är, Sydney är den tredje dyraste staden i världen. Det är smart att åka ner i september/oktober. De flesta affärerna anställer extrapersonal innan jul och nyår så då ska det vara relativt lätt att få jobb. Många restaurangjobb kräver att du har ett så skallat RSA- responisble service of alcohol. Det är en kurs som tar en förmiddag och kostar runt 200 aud.

Something new

Tiden bara försvinner. Jag använder det engelska tangentbordet mindre och mindre och saknar Australiens värme mer och mer. Men det är rätt skönt att var hemma ändå. Att få vara barnvakt och mysa med kusinerna. Gå på kalas och skratta med de närmaste kompisarna. Jag har fått jobb på östenssons i Vadstena och slipper därmed känna mig helt värdelös här hemma.

Lamm.

De senaste dagarna har jag mest åkt omkring och kramat om nära och kära. Ätit femrätters med emanuel, hängt med tjejerna och friat jennifer. Igår började jag och Vilma dagen med att åka ut till moster Sofia och Kusinerna. Såg lamm som bara var en dag gamla, så himla söta. Avslutade kvällen med släkten för att fira morfar. Nu är det dags för dagens långpromenad, vägen tillbaka till träningen kommer ta tid. Hej o hå.